
Ez az e-motor amellett, hogy indexelni fog biccentésre és hangparancsra, még egyéb meglepő és kevésbé meglepő tulajdonságokból ruházkodik, melyek már átmennek egy olyan világba, amit eddig tényleg legfeljebb filmekben láthattunk.
Ugyanis az X One e-motor Android alapú érintőképernyővel fog rendelkezni, mint irányító központ, – és biztonságügyileg sem hátrányos, de erről később.
Kivehető elemmel fog rendelkezni, megújult fékezési tulajdonsága lesz, de mindemellett még mesterséges intelligenciát is kap ez a „motor”.
A végsebessége mindemellett csak 45 km/óra lesz, ami nem olyan komoly teljesítmény a többi elektromos motorhoz képest, és bár mindössze 75km-t tud elmenni egy töltés során, azért tartogat még meglepetéseket.

Semmi kétség ne legyen afelől, hogy a jövőt az elektromos motorok fogják alkotni, ami egyfelől pozitív és negatív. Pozitív, mert sokkal erősebbek lesznek a benzines társaknál – viszont a benzinesek között is vannak irdatlan erős bestiák, pl a Bimota Tesi H2 300 lóerő környékén lesz, tehát kicsit fölösleges is lehet a még több, s több erő –, a negatív része pedig szerintem minden motoros számára egyértelmű: mégis milyen hangja lesz ezeknek az elektromos suhanóknak? Mint egy rajnyi légynek nagyjából. A gázfröccsre felmorduló kétkerekűek hangja, na meg a benzinillat sem egy elhanyagolható része a motorozásnak.
A spanyol gyártmány egy simulékony, városi közlekedésre alkalmas motor, amely elég jól néz ki és megvan töltve olyan cuccokkal, amelyek intelligensé teszik a motort.

Az X One háromfajta felhozatalban fog érkezni: Smart, Smart+ és Power+. A legfullosabb 750W-os lesz, és ez az, amivel el lehet érni azt a bizonyos 45km/órás végsebességet. Kap egy 42V-os, 16 amperórás elemcsomagot, és ez elég is arra, hogy egy töltéssel megtedd a 75km-es távot. A töltésideje nagyjából 4 óra. Ez a motor meglehetősen könnyű, mindössze 24 kg. Ezt pedig az alumínium kompozit vázzal és a szénszálas villával érte el.

A motor szerves része az Android alapú integrált érintőképernyő, amely a váz „gerincén” helyezkedik el. Érdekesség, hogy arcfelismerővel rendelkezik. Akárcsak a mai telefonok. Ezáltal csak a te arcodat ismerni, és csak számodra teszi lehetővé, hogy használd. Persze több emberkét is felismer, ha hozzáadod őket. Azonban ha egy jólelkű elakarná lopni az androidos motorod, akkor gyakorlatilag elindíthatatlan lesz. Noha 22-24 kg, tehát hónalj alatt is el lehet vinni, de mindenféleképpen egy okos megoldás. A tapipad még a személyre szabhatóság lehetőségét is fenn fogja tartani.
Emellett olyan funkcióval is rendelkezik, ami szerintem baromi fölösleges, de mégis kapjuk: amerre bólintasz, arra fog indexelni. Ez pedig ugyanúgy igaz hangparanccsal is.
Az X One esetében gondoltak arra, hogy egy giroszkóp szenzor segítse a motoregeret. Ez azt jelenti, hogyha lejtőnek felfele cipeli ez a szerencsétlen a mázsás súlyomat, akkor több nyomatékot ad le, ha viszont lefelé fogok hajtani, akkor a regeneratív fékek működésbe lépnek. Az ellenkező irányba történő tekerés során tudod tölteni a féket, ami pedig az elemeket fogja tölteni egy kicsit.
Az ára azért már az alapverziónak is igen busás, forintba átszámolva nagyjából 1.198.980 forint, ez ugye az X One Smart. A Smart+ már 1.258.944, míg a legdrágább verziója az X One Power+, ennek az ára pedig 1.318.908 forint. Bár a típusok között nincsen akkora árkülönbség, azért elég drága cuccról van szó, akárhogy nézzük.

Összességében az X One egy igen érdekes motorkerékpár. Bár a végsebességét még egy Simson is teljesíti, és hosszabban is elmegy vele az ember, azért nem szabad félvállról venni. Hiszen gondoljunk bele, mi lesz akkor, ha még intelligensebb lesz, és még nagyobb? Elég durva szörnyetegek fognak a jövőben érkezni és aki figyelemmel kíséri az elektromos motorkerékpárok fejlődését, az tudhatja, vannak is már elég izmos darabok. Az egyik legnagyobb gond ezeknél a gépeknél – ami igaz az X One-ra –, hogy nem lehet velük igazán hosszú útra elmenni egy töltéssel (bár ez utóbbit nem is arra találták ki, persze). A hangra és fejbiccentésre történő indexelés úgy fölösleges, ahogy van. Ha már valaki tudja, hogy leakar fordulni, miből tart kirakni az irányjelzőt?
Illetve a fenti gondolatmenetet egy kicsit tovább vinném. Elképzelhető, hogy x év múlva már önvezető motorok is felfognak tűnni a színen, komolyabban. A BMW már dolgozik egy önvezető motoron, de eddig úgy tudom, pilótával még nem próbálták. Persze, már nagydolog a kivitelezés, de a pilótán iszonyú sok múlik, és az lesz az igazán érdekes, amikor már úgy is fog működni megfelelően. De ki tudja, hol van az még.
És itt van egy még korábbi projektjük (mellékesen):
Persze nem valószínű, hogy motorosok fognak X One-t venni, vagy ha vesznek is, nem fogják használni az ilyen funkciókat. Ezek az opciók nem is tudom, kiknek jók. Bicajosoknak maximum nem kell kirakni a karjukat lefordulásnál, ami mondjuk azért nem rossz dolog, de igazából ez sem nyom annyit a latba, hogy elszánjam magam egy ilyen vételére, ráadásul ennyi pénzért. Bár lehet, megfogja találni a célközönséget, de egyelőre nem fogalmazódott meg bennem, kik azok az emberek, akikhez odamennék és mondanám: komám, ez neked készült. Lehet, én vagyok maradi fiatal korom ellenére, nem tudom. A gondolataitokat a témáról hagyjátok lent a kommentben, érdekelne. 🙂
Azért már mindenki tudja, hogy amit x éve megálmodtak filmekben, már kezdenek igazán valóságossá válni. Ami akkor a jövő volt, az már a jelenünk, vagy a jelenünk lesz. Különös és olykor ijesztő ezekbe belegondolni. Mindenesetre senki ne ijedjen meg, amikor a következő szériás X One már Transformers lesz és leülhetsz majd vele egyet kávézni, vagy mi.
Források:
https://www.indiegogo.com/projects/xone-ebike-the-ultimate-21st-century-e-bike#/
https://www.zigwheels.com/news-features/news/x-one-electric-bike-gets-facial-recognition-feature/36234/