Ugyan még az elektromos járgányok igencsak gyerekcipőben járnak, a BMW már dolgozik is annak érdekében, hogy a mindennapokra megkönnyítsék az elektromos motorunk töltését, ha már az autóknál is kísérleteznek a módszerrel. Ugyebár az elektromos motorok töltése hasonló, mint ami az autók esetében van. Egy töltőkábelt csatlakoztatsz a töltés csatlakozóba, aztán már csak idő kérdése, hogy megszívja magát a gépünk.
Azonban mi van abban az esetben, ha nem kellene nekünk ezekkel a dolgokkal szórakozni? Ha egyszerűen csak leparkolunk, és láss csodát, tölthetjük is az elektromos motorunk? Ugye, hogy mennyivel csalogatóbb? Azért ez nem éppen egy könnyen kivitelezhető, de a BMW-nél már dolgoznak az innovatív megoldáson, amit majd a saját motorjaiknál fognak alkalmazni.
Ha a lenti rajzot megnézzük, akkor feltűnhet, hogy a BMW tervében szerepel a motor egyetlen olyan, talajt érintő alkotóeleme, ami nem tartalmaz gumit. Ez pedig az oldaltámasz.

A BMW gyakorlatilag beépített egy vezeték nélküli töltés vevőt az elektromos motor oldaltámaszába. Amikor a motoregér leparkolja a vasát, akkor célszerű az oldaltámasznak ezen a vezeték nélküli töltőn landolnia. A töltés ereje kölcsönösen összefügg a töltő és a vevő távolságával, tehát a legjobbat akkor lehet kihozni az ötletből, ha közvetlen kapcsolatban vannak egymással. Úgy tűnik, a BMW megoldása pontosan ezt a módszert hivatott kivitelezni.
Egyelőre még nehéz tippelni, hogy mennyi idő lesz így egy töltésidő. A mai elektromos motorok egyes vagy kettes szintű töltésidővel rendelkeznek. A korábbi daraboknak kellett egy egész éjszaka, hogy megszívják magukat, azonban az utóbbiak már pár óra alatt „teli tankra” töltődnek. Valószínűleg a vezeték nélküli töltés közelebb fog állni az egyes szinthez, mintsem a ketteshez. Valamennyi elektromos motor, mint például a Harley-Davidson LiveWire és a Lightning Strike elérhetőek DC gyorstöltővel, ami csutkára tölti az aksit akár 40 perc alatt. Kétséges, hogy a BMW vezeték nélküli töltője képes lesz-e ilyen töltésidőre, de bármi megtörténhet, tehát várjuk ki a végét 😀 .
Az ötlet, amivel a BMW előrukkolt, egyáltalán nem rossz. Azok számára, akik az elektromos motorkerékpárokat részesítik előnyben, egy hasznos megoldás lehet majd, persze abban az esetben, ha a töltésidő is megfelelő lesz. Nem kell majd keresgélni a töltőállomásokat, mikor eljön a töltés ideje, hanem egyszerűen meglehet állni bárhol és már indulhat is a töltés. Ez egyértelműen egy kedvező pozitívum. Talán amit feltudnék hozni negatívumként – bár ez inkább csak csipkelődés, mintsem komoly érv –, hogy plusz egy olyan cucc lesz nálunk, aminek szállításáról gondoskodni kell. Bár valószínűleg nem lesz nagy a töltő, hogy szekrényt kelljen vinnünk magunkkal hozzá, illetve aki már beruház egy elektromos motorra, annak ez lesz a legkevesebb.
…mennyiért, és milyen módon állítódik elő az áram a töltéshez, hogyan semlegesítik a lejárt, elromlott aksikat? Mekkora az ökológiai lábnyoma az előállításnak (További használatnak)??? Ne legyünk naivak… Ez egy zsákutca és nem is értem, hogy miért ölnek a “fejlesztésbe” pénzt, energiát???? …attól, hogy a véghasználó ott és akkor nem annyira szennyez? Mert az energiát elő kell állítani… Nálunk nincs tenger/óceán, hogy szélturbina farmokat telepítsünk, nincs kiterjedt sivatagunk a nagyüzemű napelem farmokhoz… Még Bőst sem tudtuk megépíteni… A Paks 2-öt mindenki le akarja állítani… Akkor miről is beszélünk? Másik: meddig is lesz “ingyenes” a töltögetés? Mert azt se gondoljuk, hogy az ELMÜ valahol nem vasalja be a kieső bevételt??? Azt Mi többiek fizetjük… Az aksik előállítása, teljes infra struktúra kiépítése? Én 20 percig sem akarok “kútnál” állni… Otthagyni meg pláne nem… Rengeteg a kérdés… Persze, én is kipróbáltam és nagyon tetszik, bejön… De mégis a fenti gondolatok… Ja én nem 25 éves vagyok 😀
KedvelésKedvelés
A környezetkárosító hatása sajnos jelentős, illetve maga az aksi előállítása sem éppen egy barátságos folyamat a természetre nézve. Egyszer beszélgettem egyik osztálytársammal ezekről, pont feljött szóba, hogy nem éppen olyan “zöldek” az elektromos motorok meg az elektromos autók, mint ahogyan azt beharangozták, meg mondják még mindig. Erre mondta ő, hogy megtérül majd, a használat során. Lehet benne valami, de én ezt úgy tudom elképzelni, ha nem erőművekkel, hanem napelemekkel, stb-vel állítják elő azt az áramot, amit majd később a vasunkba fogunk “tankolni”. Illetve lehet, valóban megtérül, viszont ahhoz bődületesen nagy hatótáv lenne szükséges úgy, hogy minél kisebb az aksi, ugye a kevesebb hulladék miatt. Tehát ez így nekem deficitesnek tűnik egyelőre.
Igen, a töltésidő sem a legjobb és a 20 percet úgy kell venni, hogy gyorstöltővel történik. Tehát legyen inkább kétszer annyi idő. Kinek van kedve annyit várni?
A másik amúgy, ami eszembe jut a téma kapcsán, hogy erősebbek, mint a benzinesek. Ez igaz, de kérem, hova több erő? Aki vadállat akar lenni, az tud venni egy Yamaha MT-09-et, vagy az SP-t, vagy akkor még ide lehet sorolni a Hayabusát, Bimota Tesi H2-t és társaikat. Benzinesekben is vannak szörnyetegek, azokat sem lehet igazán kimotorozni, akkor egy bika elektromos motort hova már? Ja, és a fent említett motorok szerintem olcsóbbak, mint bármelyik hasonszőrű elektromos motor.
De igen, jelenleg ez ilyen kor, én személy szerint nem próbáltam még ki egyetlen egy elektromos motort sem (sajnálom is), viszont kiszeretnék. Kíváncsi vagyok, mi a jövő, még akkor is, ha nem igazán tetszik az irány. Én pedig nem sokára 20 leszek, de valahogy nem égek ebben a lázban. És ami azt illeti, a korombeliek között sem sokan, legalábbis a körömben.
KedvelésKedvelés