Amint jön a Karácsony, a Jézuskától azt kérem, hogy legalább láthassam ezt a motort a valóságban.

Az RSW250 az Aprilia kezeinek munkája, melyet 1991-től egészen 2007-ig gyártottak. Olyan neves versenyzők ültek a nyergében, mint Valentino Rossi, Max Biaggi, Melandri és Jorge Lorenzo, s számtalan versenyben győztes gépek voltak a nagyszerű pilótákkal. És ami azt illeti, ez a moci több szempontból is igazán különleges.
A váz, ahogyan a tank, alumíniumból kézzel készített alkotóelem. Az ülésegység és a hátsó púp egy olyan extra, ami csak a versenycsapatoknak járt, a kerekek és a lengőkar szénszálas. A blokk az öntött magnéziumból, s minden egyes csavar, anya, alátét, tengely titániumból készült. Bár még csak ennyit soroltam fel, már mekkora összeg lett elköltve szimplán egyetlen egy darab legyártására! És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mit tud a gép.

A 250 köbcentis, V-s henger elrendezésű, kétütemű erőforrás egészen 12.000-ig forgatható el, és egy igazi vadállatot lehet belőle kihozni. Alkatrészt sem egyszerű hozzá beszerezni, hiszen már csak ha a kerekekről van is szó, azokat egyszerűen nem lehet már megvásárolni. Bár, szerintem aki egy ilyen csodás gépet birtokol, mint ez, az egyszerűen örül, hogy ilyen motorja van, na persze, jó eséllyel gyári cuccokkal felszerelve. Hiszen na, amellett, hogy ritkaságszámba megy, még valami mocskos jól is teljesít.
A kuplung kicsi, ahogyan a váltószerkezet is és a vázról is elmondható ugyanez. Természetesen itt sem spóroltak az anyaggal, úgyhogy az extrás minőségű anyagok, amelyeket felhasználtak a gyártás során, itt is tetten érhetőek. És valami átkozottul jó…
Na, de akkor elmondom, miért. Nem, sajnos nem ültem még rajta, de ez a motor magáért beszél. Kezdeném azzal, hogy naplóz minden adatot, minden egyes történést a motor működése során kezdve a fékezéstől a gyújtáson és a fúvóka mozgásán keresztül egészen a felfüggesztésig mindent továbbít az Aprilia egyik alkalmazottjának, aki ezt a versenycsapat rendelkezésére bocsájtja. Ez a szoftver például azt is megmondja, hogy a fúvókán hogyan-miként kell változtatni a futamot követően, ezek az információk pedig az aktuális környezeti feltételek és az előző körökből eltárolt adatok eredményeképpen adódik ki. Ugye, milyen bámulatos? Ezek az olaszok azért tudnak valamit!
De itt még nincsen vége minden jónak, ugyanis ebben a motorban van kipörgésgátló is! Ugye senki nem felejtette el, hogy egy olyan motorról beszélünk, aminek az utolsó darabja 13 éve gördült le a gyártósorról és több, mint valószínű, hogy nem abba a modellbe pattintották bele? Na, de hogyan is működik mindez? Ez a rendszer a gyújtásgörbét pásztázza egy algoritmus segítségével, ami megállapítja a hátsó kerék csúszását azon keresztül, hogy milyen szögben áll a fojtószelep. Így látták el az olaszok ezt a vaddisznót ezzel a technológiai előnnyel, ami egy igazán leleményes megoldás.

De egy ilyen bika géphez kellett is egy ilyen komoly szintű rendszer. Az Aprilia RSW 250 ugyanis mindössze 100 kilós gépezet, és a helyzet az, hölgyek, urak, hogy ugyanennyi lóerő. Na igen, brutális, hogy a lóerő-súly arány egy az egyhez. És mire volt elég mindez? Gyorsulása 0-ról 100-ra 3,2 másodperc volt, végsebessége 200 km/órát elérte. Fogyasztása pedig 6,3 liter volt 100 km-en, ami egy ekkora hengerűrtartalmú gépnél soknak tűnhet, de ha az is, őszintén: érdekelne bárkit?
dqsq
dda
Szerzői utószó: Érkezett pár moci a múltkori lista alá, hogy kimaradt. Hát, igen, tudom, csak nem akartam Gyűrűk Ura méretű írással előrukkolni, az ilyen listákat gyakorlatilag a végtelenségig lehet bővíteni. Viszont kedvet kaptam még kétütemű motorokkal foglalkozni, szerintem nagyon érdekes gépek. Úgyhogy a Kétüteműek rovat ezzel a csodagéppel el is indult. 🙂 🙂