Litvániában, pontosabban Vilnius területén van az AKO székhelye, ahol komoly erőket fektetnek az AKO Trike nevezetű projektjük fejlesztésébe. Mostanra ez a háromkerekű, elektromos motor a másodig generációját éli, mint prototípus.

Az AKO Trike döntési mechanizmusa attól, hogy háromkerekű, nem különbözik kifejezetten kétkerekű társaitól. Alacsonyabb tempónál a kormány fordításánál fordulnak az első kerekek is, magasabb tempónál pedig már a kormányoszlop döntésével veszi a kanyarokat, a háromkerekű úgy fog viselkedni, mint egy tipikus kétkerekű.
Az érdekesebb rész azonban a történetben nem más, mint a hajtása. Ugye, elektromos motor adja az erőt, azonban a hátsó kerékre ezt kardán hajtás biztosítja, ez pedig egy olyan megoldás az EV típusai között, ami igen ritkának nevezhető.

Az elektromos motorokba sokszor a hatótáv terén lehet belerúgni, nem is oktalanul, mert némelyik amellett, hogy bitang nehéz, látszólag (hangsúlyozom, látszólag!) értelmetlenül, hiszen borzasztóan rövid hatótávok megtételére képesek. Jó hír a litvánok prototípusával kapcsolatban, hogy a 26 kWh-s aksi várhatóan 300 km megtételére lesz elegendő, viszont az még nem tisztázott, hogy ez csak városban, csak országúton, vagy vegyes felhasználás esetén lesz elérhető, ennek ellenére korrektnek hangzik. De ugye ennek is megvan az ára, hiszen annak ellenére, hogy egy másik kategória, nem éppen egy karcsú táncos, 450 kg-os tömege azért hagy kívánni valót maga után, Viszont, amikor egy gép ilyen táv megtételére lehet alkalmas, ott azért kell energiaforrás.

Főleg úgy, hogy nem is egy gyenge jószágról beszélünk az AKO Trike kapcsán. A cég szerint a becsült végsebessége 240 km/óra, amit szoftveresen akár csökkenteni is lehet, illetve 600 Nm forgatónyomatékkal gazdálkodhatnak a leendő pilóták, ami szintén egy sok jóval kecsegtető szám, csak valósuljon is meg.
Emellett a litvánok a biztonságra is törekednek, a pilótafülkében összesen három légzsákot helyeznek el, egyet frontálisan, kettőt pedig oldalt. Plusz még biztonsági öv is helyet kap ebben a járgányban.

Az alábbi videón láthatjátok, hogy hogyan is megy a prototípus, de természetesen ez nem az a dizájn, amivel kiakarják adni a kezük közül, sokkal inkább fog hasonlítani a képeken látható változatra.
Na, de ezt az érdekes koncepciót ha mi, itthon, Magyarországon szeretnénk bezsebelni, mennyit kellene érte fizetnünk? Az utóbbi időben már láthattuk, hogy nem mindegyik elektromos mocit árulják csillagászati összegekért, és ez igaz a litvánok gépére is. A cég várhatóan 20.000-24.000 eurót kíván majd ezért a gépért elkérni, ami a jelenlegi árfolyam szerint 7 – 8,5 millió forintot jelent. Az alapján, amit ígérnek, nem hiszem, hogy horribilis összeg.
