Úgy tűnik, hogy kaliforniai érdekeltségű Lightning Motorcycles éppen egy olyan fát próbál kivágni fejszéjével, amelyet nem feltétlen fednek le a „különös”, „elborult”, vagy éppen a „mi a picsa” kifejezések. Na jó, talán az utóbbi már közelíti azt a mezsgyét, amiben ez a motornak – igen, motornak – nevezett, nem éppen hétköznapi, egyáltalán nem a kétkerekűekre jellemző dizájnnal „megáldott” koncepció helyezkedik el, s igazából jól el van magában.

Azt viszont, elöljáróban, még mielőtt nagyon belemennénk a tervezet boncolgatásába, érdemes leszögezni, hogy a Lightning Motorcycles már a közelmúltban rukkolt elő elég komoly munkákkal, amik említésre méltóak, mint például ők alkották meg a világ leggyorsabb elektromos motorkerékpárját, az LS-218-at, de a megfizethető árú zöld mocik szegmensében is hódított a Lightning Strike gépjük.
S most pedig belevágtak egy karosszériával felszerelt moci megalkotásába. Az ötlet lehet, hogy értetlenséget szül, azonban nem ők az egyedüliek, ugyanis a Cycle World szerint több hasonló jellegű motort szabadalmaztattak Kínában. Ráadás, hogy a Lightning már betette a lábát Kínába a tavalyi év folyamán. És úgy tűnik, hogy a kaliforniai cég is szabadalmaztatni fogja a koncepciót.
Ámbár egyelőre többet a készülő motorkerékpárról nem lehet tudni, mégis elgondolkodtató irányvonal, még akkor is, ha én azonnal rávágtam: kell a francnak. Pedig nem egészen így működik.

Először érdemes az ellenérveket megvizsgálni. Például, alapjáraton nem rossz ötlet a koncepció – később elmagyarázom, miért –, de itt felmerül kérdés azzal kapcsolatban is, hogy alacsonyabb tempóban mégis hogyan fogja a pilóta egyensúlyban tartani a gépet? Sokkal inkább ad autó jelleget az eddig látottak alapján ez a tervezet, mintsem egy hagyományos értelembe vett motorkerékpár érzést. Viszont erre a felvetésre már ellenérv is lehetne akár a BMW – még koncepció szinten álló – önegyensúlyozó motorja. Ha azt tovább viszik és megalkotják olyanra – mármint az ötletet -, hogy lehessen a forgalomban is használni, ez a probléma már nem is feltétlen probléma.
A másik ellenérv pedig, hogy ez, bár motornak nevezik, nem az. Legalábbis szerintem nem. Az üléspozíció egyelőre sokkal inkább autóhoz hasonlónak – vagy pontosan ugyanolyannak – tűnik, de semmiképpen nem tudom elképzelni azt a testtartást ebben, mint egy motoron.
Milyen érzés lehet ezzel menni, megadná-e azt, amit a motorozás? Biztos nem. Számomra az egyik legjelentősebb érv, amiért imádom a motorozást, az a szabadság érzete. Hogy nem vesz körbe a karosszéria, hanem én vagyok és a motor, s máris érintkezem a széllel. Autózni is szeretek, de a motorhoz képest ott nagyobb a bezártság érzet. Ti ezzel egyébként, hogy vagytok?
És ebből a pontból csusszanjunk is át a mellette szóló érvekbe, ami pontosan az, hogy zárt térben ül a pilóta. Igen, tudom, most ellent mondok önmagamnak, de várjatok. Szerintem a Lightning Motorcycles nem a Motorosoknak szánná ezt a koncepciót, sokkal inkább egy olyan rétegnek, akik gyorsan akarnak eljutni egyik pontból a másikba, kisebb helyeken is elférnek. A robogó erre van, bizony, viszont mi van, ha esik az eső? Az sose kellemes, viszont akinek tényleg csak városi ingázásra kell egy gép, ami viszonylagosan időjárástól független, annak jó választás lehet. Igaz, a két kerék még akkor is egy igencsak egy olyan kompromisszum, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni a nedvesebb időben.
És ha valójában az ingázókat célozzák meg ezzel a mocival, akkor – a méreteiből nyilvánvalóan adódóan – a nagyvárosok dugói csökkenhetnének valamelyest. Ebből a szempontból ötletes, de még nagyon sok mindent kell megválaszolni – amit föltétlen megírok, amint megválaszolásra kerül.
A Lightning legújabb projektje összességében egy érdekes ötlet, de csak abban az esetben, ha azt nem egy szempontból vizsgáljuk meg, hanem több oldalról is körbe táncoljuk. Ti mit gondoltok erről, kiknek készülhet majd ez a járgány? Mik az aggályaitok felőle, s mik a pro érvek mellette?